با اینکه هیچ نظریهی جامع و کاملی راجع به کارآفرینی وجود ندارد، برخی دستورالعملها میتوانند به آنهایی که از ایدههای خوب بهرهمند هستند کمک کنند تا به کارآفرینانی موفق تبدیل شوند. بینشها و مفاهیم زیر میتوانند شما را در آغاز خطرپذیری کارآفرینی بعدی یاری دهند تا با کوشش و تلاش کافی به موفقیت برسید.
۱. شور و انگیزه
اگر تنها یک عبارت وجود داشته باشد که بتواند اصلیترین ویژگی های کارآفرینان موفق را توصیف کند، آن عبارت شور و انگیزه است.
- آیا چیزی وجود دارد که بتوانید بارها و بارها بدون احساس خستگی روی آن کار بکنید؟
- آیا چیزی وجود دارد که بیدار نگهتان دارد، فقط به این دلیل که هنوز آن را به اتمام نرساندهاید؟
- آیا چیزی وجود دارد که خودتان آن را ساخته باشید و میخواهید بارها و بارها آن را اصلاح و بهبود ببخشید؟
- آیا چیزی وجود دارد که بیشترین لذت را از آن میبرید و میخواهید آن را تا آخر عمر ادامه دهید؟
میزان شور و انگیزهتان تعیینکنندهی موفقیت شما در هر خطرپذیری کارآفرینی است. از ایجاد و راهاندازی نمونههای اولیه، تا اثبات ایدهیتان برای سرمایهگذاران خطرپذیر، موفقیت تابع شور، شوق، عزم، و اراده است.
۲. ریسکپذیری
ریسک پذیری یکی از برجستهترین ویژگی های کارآفرینان موفق است. کارآفرینان افراد ریسکپذیریاند که آمادهی یک شیرجهی عمیق در دریایی مملو از چیزهای غیرقابل پیشبینی هستند. ولی همهی افراد ریسکپذیر، کارآفرینانی موفق نیستند. از جنبهی ریسکپذیری، چه تفاوتی میان کارآفرینان موفق و افراد دیگر وجود دارد؟ کارآفرینان موفق آمادهی ریسک کردن بر روی پول و زمانشان در ناشناختهها هستند، ولی همچنین آنها در برخورد با “ناشناختههای ناشناخته” منابع، برنامهها و ظرفیتها ذهنی و انرژیشان را حفظ میکنند. یک کارآفرین موفق، هنگام ارزیابی یک ریسک، از خود میپرسد آیا این ریسک به اندازهی حرفه، زمان، و پول من میارزد؟ و اگر این سرمایهگذاری پرخطر بازگشتی برایام نداشته باشد، آنوقت چه باید کرد؟
۳. خودباوری، کار سخت، و تعهد هدفمند
کارآفرینان از آنچه انجام میدهند، لذت میبرند. آنها به خودشان باور و به کارشان اعتماد و تعهد دارند. گاهی اوقات، ممکن است در تمرکز شدید و ایمان به ایدهیشان کمی سرسختی از خود به نمایش بگذارند. ولی این روی دیگر سکهی نظم و تعهدی است که از خود نشان میدهند.
۴. سازگاری و انعطافپذیری دارند
پر شور و هیجان یا حتی سرسخت بودن در آنچه انجام میدهید، خیلی خوب است. ولی عدم انعطافپذیری در مورد مشتری یا نیازهای بازار، راهتان را به شکست منتهی میکند. به خاطر داشته باشید، یک خطرپذیری کارآفرینانه تنها شامل انجام کارهایی نیست که به آنها باور دارید، بلکه این است که بتوانید یک کسب و کار موفق از آن بیرون بکشید. نیازهای بازار، پویا و پرتحرک هستند: تغییرات، پدیدهای تکرارشونده است. کارآفرینان موفق آمادهی پذیرش هرگونه پیشنهادی هستند که به بهینهسازی منجر شود یا آمادهی انجام هر کاری هستند که کیفیت محصول یا خدمات را بهبود ببخشد و نیازهای بازار و مشتری را برطرف کند. تولید محصول بر اساس سلایق خودتان شاید بیشتر شبیه یک سرگرمی باشد، ولی یک محصول واقعی باید نیازهای بازار را برطرف کند.
۵. درک کامل از محصول یا خدمات ارائه شده – و بازار
کارآفرینان از ته و توی محصولی که ارائه میدهند، با خبر هستند. آنها همچنین از ته و توی بازار و پویاییِ دروناش مطلعاند. بیخبر ماندن از تغییرات نیازهای بازار، تحرکات رقیبان، و عوامل خارجی دیگر میتواند حتی بهترین محصولات را نیز با شکست مواجه کند.
۶. مدیریت پول
یکی دیگر از ویژگی های کارآفرینان موفق مدیریت پول است. هر خطرپذیری کارآفرینانهای مدتی طول میکشد تا به سوددهی برسد. تا آن وقت، سرمایه محدود است و آن را باید عاقلانه خرج کرد. کارآفرینان موفق از نیاز اجباری به مدیریت پول آگاه هستند و برای تعهدات مالیِ حال و آیندهشان برنامهریزی میکنند (آن هم با سپر دفاعی اضافه). حتی بعد از تامین منابع مالی یا اجرایی شدن کامل طرحها، یک تاجر موفق کنترل کاملی بر گردش پولی خود دارد، زیرا میداند پول مهمترین جنبهی هر کسب و کاری است.
۷. برنامهریزی (ولی نه برنامهریزی بیش از حد) دارند
کارآفرینی کاری است که در آن باید یک کسب و کار را از هیچ به وجود آورد و همزمان، منابع محدود را نیز مدیریت کرد (منابعی همچون زمان، پول، و ارتباطات شخصی). کارآفرینی یک تعهد بلندمدت است، و تلاش برای برنامهریزی حتیالامکان از همان آغاز راه، حرکتی خردمندانه است. با این حال، در حقیقت، برنامهریزی برای همه چیز، و داشتن راهحل برای هر ریسک احتمالی ممکن است شما را از برداشتن حتی نخستین قدم نیز باز دارد. کارآفرینان موفق خود را برای هر چیزی آماده میکنند، ولی مهمتر از همه، آنها همیشه این طبیعت و طرز فکر را در خود زنده نگه میدارند که همواره قادر به مقابله با احتمالات پیشبینی نشده باشند.
تحلیل امکانسنجی انجام دهید؛ میزان حداقلِ زمان و سرمایه لازم را محاسبه کنید؛ با همان منابع محدود کار را آغاز کنید. اگر از حداقلهایتان عبور کردید، به دنبال راههای جایگزین بشد و خود را برای برونرفت از بحرانهای بعدی آماده کنید.
۸. قابلیتهای ارتباطی
چگونه از روابطتان برای حل مشکلات استفاده میکنید؟ بسیاری از آدمها با همفکریهای دلسوزانه احساس آرامش میکنند: دوستان، همکاران و همسایهها خیلی خوشحال میشوند که در جوار هم مدام در مورد “کاهش رشد اقتصاد جهانی”، کاهش تقاضا، یا رقابتهای ناعادلانه گله و شکایت کنید؛ ولی این تاثیری در حل مشکلاتتان ندارد. کارآفرینان موفق در این موارد چه میکنند؟ آنها به مشاوران و راهنمایانی مراجعه میکنند که تجربه و روابط گستردهتری داشته باشند و از آنها توصیههای ارزشمندی دریافت میکنند.
داشتن چنین قابلیت ارتباطی، نظیر دسترسی به مشاوران باتجربه، از ویژگیهای کلیدی کارآفرینان موفق است.
۹. آماده برای برونرفت هستند
همهی تلاشها با موفقیت ختم نمیشوند. احتمال شکست در خطرپذیریهای کارآفرینانه بسیار زیاد است. گاهی اوقات، اتخاذ یک راه “عملی” برای برونرفت و امتحان یک راه جدید بسیار عاقلانهتر از این است که به سرمایهگذاری در کار پرخطری که متحمل هزینههای نابرگشتنی است ادامه دهیم. بسیاری از کارآفرینان مشهور در نخستین اقداماتشان طعم شکست را چشیدهاند. ولی با آرامش و دوراندیشی میدانند چه وقت باید جلوی ضرر را بگیرند.
۱۰. کارآفرینان خود را مورد سوال قرار میدهند – ولی در این کار زیادهروی نمیکنند
شاید از خود بپرسید، آیا من یک کارآفرین هستم؟ و این پرسش اساسی میتواند شما را در شک و تردید فرو ببرد. حتی اگر استعداد و قدرت استیو جابز یا ایلان ماسک را نداشته باشید، ولی باز هم بتوانید سوالات دشوار و چالشانگیزی از خود بپرسید – آیا میتوانم این کار را انجام دهم؟ آیا میخواهم فلان کار را انجام دهم؟ – قطعا جربزهی کارآفرینی را دارید.
به جای آنکه دنبال شبیه کردن چهرهتان به یک کارآفرین کامل باشید، به دلتان گوش فرا دهید. آیا قرص و محکم است؟
۱۱. به دنبال فروش هستند.
فارغ از هوشمندانه بودن،پرهزینه بودن یا هدفمند بودن تبلیغات، یک کارآفرین کسب و کار خانگی باید همیشه به یاد داشته باشد که بازاریابی، تبلیغات، یا فعالیتهای ترویجی بی ارزش خواهند بود مگر آنکه یک کار ساده را انجام دهند – درخواست خرید کنند و به دنبال فروش باشند. این مورد به این معنی نیست که یک فروشندهی خوب بودن، نگارش متون تبلیغاتی یا متخصص روابط عمومی بودن یک دارایی بینظیر به حساب نمیآید. با اینحال، تمام این مهارتها هیچ ارزشی نخواهند داشت اگر نتوانید فعالانه از مردم بخواهید کالا یا خدماتتان را بخرند.
۱۲. به یاد دارند که همهچیز به مشتریان برمیگردد.
کسب و کار خانگی شما دربارهی محصولات یا خدماتی که میفروشید نیست. کسب و کار خانگی شما درباره ی قیمتهایی که برای کالاها یا سرویستان میگذارید نیست. کسب و کار خانگی شما دربارهی رقابت شما و نحوهی شکست دادن رقبا نیست.کسب و کار شما دربارهی مشتریانتان است. از آن گذشته، این مشتریانتان هستند که برای رشد یا شکست کسب و کارتان تصمیم میگیرند. هر کاری که در کسب و کارتان انجام میدهید باید با محوریت مشتریان باشد، ازجمله سیاستها، وارانتیها، گزینههای پرداخت، ساعات کاری و …
۱۳. تصویر مثبتی از کسب و کار نشان میدهند.
شما تنها یک لحظهی گذرا در اختیار دارید تا تأثیر مثبت و بهیادماندنی در ذهن افرادی بسازید که میخواهید با آنها کسب و کار بسازید. مالکان کسب و کار باید از مسیرشان خارج شوند و تلاش هدفمندی برای نشان دادن یک تصویر مثبت از کسب و کار داشته باشند. اکثر مالکان کسب و کارهای خانگی از دفتر ثابت و مشخص با نما و اتاقهای تحسینبرانگیز محروم هستند. درحالیکه اینها میتوانند چهرهی حرفهای به کسب و کارتان ببخشند.
۱۴. با استفاده از فناوری مسیرشان را هموار میکنند.
نباید بیش از حد در دنیای تکنولوژی غرق شوید، ولی باید بدانید چگونه از آن بهره بگیرید. یکی از جالبترین جنبههای اینترنت این است که یک کسب و کار یک یا دو نفره میتواند از زیرزمین یک خانه با یک سایت فوقالعاده عالی کسب و کارشان را انجام دهند و شرکتی ۵۰ میلیون دلاری داشته باشند، و هیچ فردی تفاوت آن را نداند. حتما با تکنولوژی به پیش بروید که نیازهای کسب و کاریتان را به بهترین وجه برطرف کند.
۱۵. یک تیم کسب و کار درجه یک دارند.
هیچ آدمی نمیتواند به تنهایی یک کسب و کار موفق راهاندازی کند. برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار به تیمی نیاز دارید که به اندازهی خودتان به کسب و کار و موفقیتش متعهد باشند. ممکن است تیم کسب و کارتان از اعضای خانواده، دوستان، همتایان کسب و کار، کارمندان، و … تشکیل شدهباشد. البته این مشتریانتان هستند که مهمترین اعضای تیمتان را تشکیل میدهند. ممکن است همه یا برخی از آنها در عملکردهای کسب و کارتان حرفی برای گفتن داشتهباشند و در آیندهی کسب و کارتان دخیل باشند.
۱۶. به عنوان یک حرفهای شناخته میشوند.
وقتی به مشکلی برمیخورید که باید حل شود، آیا بهدنبال توصیههای افراد میگردید یا بهدنبال فردی حرفهای میروید که در آن مسئلهی خاص به شما کمک کند؟ واضح است که بهدنبال بهترین و دقیقترین اطلاعاتی خواهید گشت که مشکلتان را حل کنند. بنابراین، هرچه در زمینهی کاریتان شناخته شدهتر باشید افراد بیشتری به دنبال تخصص شما خواهند بود و از اینرو فرصتهای فروش و ترویج بیشتری در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
۱۷. روی خودشان سرمایهگذاری میکنند.
کارآفرینان برتر همواره کتابها، مجلات، گزارشات، خبرنامهها و وبسایتهای صنعتی را تهیه و مطالعه میکنند. آنها میدانند این منابع درکشان را از کسب و کار و عملکردها و مهارتهای بازاریابی ارتقا میدهد. آنها در انجمنها و مجامع مشترک شرکت میکنند، با دیگر افراد حرفهای شبکه سازی میکنند و از رموز موفقیتشان درس میگیرند و در تعیین اهدافشان از آنها کمک میگیرند. کارآفرینان برتر در سمینارهای بازاریابی و کسب و کار، کارگاهها و دورههای آموزشی شرکت میکنند، حتی اگر خودشان در این زمینه مهارت داشته باشند. آنها به این دلیل این کار را انجام میدهند زیرا میدانند تحصیلات یک فرآیند جاری است. معمولا راههایی برای بهتر انجام دادن کارها، صرف زمان کمتر و با زحمت کمتر وجود دارد. بهطور خلاصه، کارآفرینان برتر هرگز سرمایه گذاری در بهترین و توانمندتری ابزار کسب و کار را متوقف نمیکنند – آن ابزار چیزی نیست جز خودشان.
۱۸. در دسترس هستند.
ما در زمانی زندگی میکنیم که انتظار داریم نهارمان ظرف مدت چند دقیقه آماده شود، لباسهایی را که برای خشکشویی میبریم همان روز آماده شوند، پیتزایی که سفارش می دهیم ظرف مدت چند دقیقه و بهصورت رایگان درب منزل تحویل شود. این الگو در تمام جوانب زندگی و کسب و کار درحال گسترش است – باید دسترسی به خودتان را برای افرادی که میخواهند با شما کسب و کار داشتهباشند، آسان کنید.
تسهیل کسب و کار با شما برای افراد به این معنی است که باید بیشتر در دسترس باشید و دربارهی محصولات و خدماتتان بیشتر بدانید. باید بتوانید هرآنچه مشتریان میخواهند و در هر زمانی در اختیارشان قرار دهید.
۱۹. شهرت پایداری برای خود میسازند
شهرت خوب بدون هیچ پرسشی یکی از مهمترین داراییهای مشهود یک کسب و کار به حساب میآید. شما نمیتوانید به راحتی شهرت بخرید؛ شهرت را باید به واسطهی عمل به وعدههایتان به دست بیاورید. اگر قول میدهید کالا را تا چهارشنبه به دست مشتری برسانید، هیچ عذر و بهانهای برای عمل کردن به این وعده پذیرفته نیست. اگر قول میدهید کالایی را تعمیر کنید، باید به این وعده عمل کنید. اگر نتوانید به وعدههایتان عمل کنید دلیلی وجود ندارد آنها به شما اعتماد کنند …. بدون اعتماد به شهرت خوب نخواهید رسید.
۲۰. مزایا میفروشند
فروش مشخصهها و ویژگیهای یک محصول کار افراد ناوارد است. فروش مزایای مربوط به کالا یا خدماتی که ارائه میکنید همان چیزی است که حرفهایهای فروش در سرتاسر جهان بر آن تمرکز میکنند. حرفهایها با تمرکز بر مزایای یک محصول در مشتریان ولع خرید ایجاد میکنند و با اینکار بیشتر و بیشتر میفروشند. تبلیغات، فروش، نمایش محصولات، بسته بندی محصول، وبسایت، خبرنامه، نمایشگاهّهای تجاری ضروری هستند. هر زمان و هر ابزاری که میتوانید را برای ارتباط با مخاطبین تان بهکار بگیرید و با استفاده از آنها مزایای مرتبط با دراختیار داشتن آن کالا یا خدمت را بفروشید.
۲۱. توجهها را به خودشان معطوف میکنند
مالکان کسب و کارهای کوچک نمیتوانند زمان، پول و انرژیشان را بر فعالیت های ترویجی هدر دهند که به دنبال آگاهسازی مردمی در بلندمدت هستند. اگر این کار را انجام دهید، این احتمال وجود دارد که قبل از دستیابی به این هدف به ورشکستگی برسید. درعوض، در فعالیتهای ترویجی شرکت کنید که بازده مالی برایتان داشته باشد تا بتوانید توجهها را به خودتان جلب کنید و کسب و کارتان را ارتقا دهید.
۲۲. هنر مذاکره را میآموزند
توانایی مذاکرهی مؤثر بدون هیچ پرسشی مهارتی است که مالکان کسب و کارهای خانگی باید در آن مهارت پیدا کنند. درکسب و کار، مهارت مذاکره هر روز مورد استفاده قرار میگیرد. همیشه به یاد داشته باشید که مهارت یافتن در هنر مذاکره به این معنی است که مهارتهایتان به خوبی همسو شدهاند. با بهدست آوردن این مهارت میتوانید موقعیتهای برد-برد برای خودتان بسازید. موقعیت برد-برد یعنی اینکه تمام افرادی که در این فرآیند مشغول هستند حس برد دارند. این حس برد، مبنای ارتباطات کسب و کاری طولانی مدت و سودمند را تشکیل میدهد.
۲۳. زمانی را صرف استراحت میکنند
وسوسهی کار کردن شبانهروزی همیشه وجود دارد، بهویژه برای کارآفرینانی که به تازگی کسب و کارشان را شروع کردهاند. اول از همه باید به یاد داشتهباشید مدیری ندارید که به شما بگوید چه زمانی وقت کار است و چه زمانی باید به خانه بروید (چون نمیتوانند پرداخت مازاد داشته باشند). وقتی به کارآفرینی میپردازید باید برنامهی کار و زندگی منظمی داشته باشید و برای استراحت و تفریح هم وقت بگذارید.
۲۴. تعداد کارهایی که برعهده میگیرند را مشخص میکنند.
بسیاری از کسب و کارها تلاش میکند وظایف زیادی را در کسب و کارشان برعهده بگیرند. درواقع، توانایی چندوظیفهای بودن یک ویژگی رایج بین کارآفرینان موفق است. با اینحال باید هرازگاهی به عقب بروید و نگاهی به آیندهی کسب و کارتان بیاندازید تا ببینید چه چیزهایی در دامنهی کسب و کارتان قرار دارند و در بلند مدت نیز مورد علاقهی شما هستند. موفقترین کارآفرینان به شما خواهند گفت از ابتدا میدانستند در چه کاری خوب هستند و چه وظایفی را میبایست برونسپاری میکردند.
۲۵. دائما اوضاع را پیگیری میکنند.
شعار هر کسب و کار باید اینها باشد: تماس مداوم، پیگیری، همراهی با مشتریان، چشمانداز کسب و کار و متحدان کسب و کار. پیگیری مداوم به شما این امکان را میدهد که چشمانداز کسب و کارتان را با مشتریانتان تنظیم کنید، ارزش هر فروش و خرید مشتری را بالا ببرید و با تأمین کنندگانتان ارتباط بهتری برقرار کنید.