زبان فارسی
iranفارسی
englishEnglish
ورود به حساب کاربری
دانش و کاربرد مواد

جایگزینی مس با آلومینیوم

مس بیشتر برای هدایت الکتریسیته استفاده می‌شود، اما آلومینیوم نیز می‌تواند این کار را انجام دهد و آلومینیوم 1200 برابر فراوان‌تر از مس است.

اشتراک گذاری در

مس بیشتر برای هدایت الکتریسیته استفاده می‌شود، اما آلومینیوم نیز می‌تواند این کار را انجام دهد و آلومینیوم 1200 برابر فراوان‌تر از مس است. آلومینیوم حتی از آهن موجود در پوسته زمین نیز فراوانتر است.

در سال 2021، مجله تولید پاک‎تر (Journal of Cleaner Production) نامه‌ای به سردبیرش را منتشر کرد با این عنوان که جایگزینی مس ممکن است حدودا برابر با 60٪ یا بیشتر از مصرف فعلی مس باشد.

این نامه تا حدی رد مقاله‌ای بود که، در میان دیگر مطالعات، ادعا می‌کرد «از آنجایی که خطوط انتقال هوایی از نظر ظاهری نامطلوب در نظر گرفته می‌شوند … انتقال فشار بالا ممکن است بیشتر از طریق خطوط مسی زیرزمینی (تا) خطوط آلومینیومی ‌روی زمین انجام شود … برای سیم کشی داخلی، مس به آلومینیوم ترجیح داده می‌شود، زیرا آلومینیوم مشکلات گرمای بیش از حد و آتش سوزی را در پی دارد (و) در برخی از کاربردها، مانند توزیع محلی برق، مس تقریبا غیرقابل جایگزین به نظر می‌رسد.»

اگر می‌خواهید مس را با آلومینیوم جایگزین کنید، باید این را بدانیدکه: آلومینیوم 60% رسانایی مس را دارد. این بدان معنی است که برای رسیدن به نتایج مشابه، به سیمی 25٪ ضخیم‌‌تر نیاز دارید. با این حال، قیمت و وزن آلومینیوم در این سیم معادل، تقریباً نصف مس خواهد بود.

به کارگیری آلومینیوم در خطوط برق؟ البته! و همچنین در زیر زمین! و در ترانسفورماتورها و سیم پیچ‌ها و در موتورها؟بله!

‌‎

‌‎

به اطلاعات تخصصی بیشتری نیاز دارید؟
با ما تماس بگیرید تا درباره‌ی راهکارهای خلاقانه در صنعت آلومینیوم اطلاعات بیشتری کسب کنید.