زبان فارسی
iranفارسی
englishEnglish
ورود به حساب کاربری
دانش و کاربرد مواد

جلوگیری از خوردگی شکافی آلومینیوم

خوردگی شکافی خطرناک است، زیرا موضعی است و ‌می‌تواند منجر به خرابی اجزا شود، حتی با اینکه تلفات کلی مواد حداقلی است. از طرفی تشخیص شروع و پیشرفت خوردگی شکافی نیز دشوار است. با رعایت این توصیه‌ها ‌می‌توانید از آن جلوگیری کنید.

اشتراک گذاری در

خوردگی شکافی یکی از سه نوع خوردگی رایج در آلومینیوم است. تشخیص آن دشوار بوده و ‌می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. اما قابل پیشگیری است.

خوردگی شکافی درست همانطوری است که به نظر ‌می‌رسد. در شکاف‌های باریک و پر از مایع رخ ‌می‌دهد. رسوب برخی از ترکیبات نیز ممکن است باعث خوردگی شکافی شود، زیرا ‌می‌تواند شیمی ‌سطحی مشابه یک شکاف هندسی واقعی ایجاد کند. مکانیسم اصلی برای خوردگی شکافی، ایجاد سلول انتشار اکسیژن است که به دلیل دسترسی آسان‌تر به هوا در دهانه شکاف نسبت به سایر قسمت‌های آن ایجاد ‌می‌شود. وجود نمک در مایع تجمع یافته در شکاف، باعث افزایش بیشتر خوردگی شکافی ‌می‌شود.

شما اغلب خوردگی شکافی را در شناورهای دریایی یا در قسمت بیرونی وسایل نقلیه خواهید دید. همچنین می‌تواند در حین حمل و نقل و ذخیره‌سازی اجزا رخ دهد، جایی که گاهی آب در شکاف‌های بین سطوح فوقانی ‌آلومینیوم جمع می‌شود (یکی لایه روی دیگری قرار دارد). منبع این آب باران یا میعان است که از طریق عمل مویینگی به درون سطوح فلزی مکیده ‌می‌شود. این پدیده  منجر به خوردگی سطحی یا رنگ آمیزی با آب ‌می‌شود.

‌‎

خوردگی شکافی، یک نوع خوردگی موضعی است

این نوع موضعی از خوردگی ‌می‌تواند زمانی رخ دهد که:

  • هندسه سازه بهینه نشده باشد، به عنوان مثال صفحات پرچ شده یا اتصالات شیاردار
  • تماسی بین فلز و مواد جامد غیرفلزی مانند پلاستیک یا لاستیک وجود دارد
  • رسوبات ماسه، خاک یا محصولات خوردگی قابل نفوذ روی سطح فلز وجود دارد

‌‎

جلوگیری از خوردگی شکافی

جلوگیری از خوردگی شکافی چندان دشوار نیست. در اینجا چند راه حل آمده است که باید در نظر بگیرید.

  • قبل از اتصال دو جزء، از ترکیبات آب بند استفاده کنید. همچنین ‌می‌توانید از نوار چسب دو طرفه استفاده کنید (نواری که  در هر دو طرف چسب دارد). این کار از نفوذ آب به داخل شکاف‌ها جلوگیری ‌می‌کند.
  • در صورت امکان پرچ‌ها یا پیچ‌ها را با اتصال چسبی تعویض کنید. این کار با تشکیل شکاف‌ها مقابله ‌می‌کند.

منظور من این است که هنگام اتصال اجزا باید از برجای گذاشتن فرورفتگی خودداری کنید. چنین فرورفتگی‌هایی می‌توانند در دراز مدت در را برای خوردگی باز کنند.

حالا دیگر باید برایتان واضح باشد که بحث هندسه است. مطمئن شوید که هندسه شکل خود را در نظر گرفته‌اید. وقتی این کار را در مراحل اولیه طراحی خود انجام دهید، نتیجه خوبی نیز خواهید گرفت.

‌‎‏

به اطلاعات تخصصی بیشتری نیاز دارید؟
با ما تماس بگیرید تا درباره‌ی راهکارهای خلاقانه در صنعت آلومینیوم اطلاعات بیشتری کسب کنید.