iran فارسی
english English
ورود به حساب کاربری

تولید موثر

راهنمای کوتاه اکستروژن برای طراحی با آلومینیوم

هدف شما به عنوان یک طراح، ‌این است که طرحی را ارائه دهید که به بهترین نحو نیازهای پروژه را برآورده کند. در ‌اینجا یک راهنمای کوتاه با چهار نکته کلیدی آورده شده است که باید هنگام طراحی با اکستروژن‌ آلومینیوم در نظر بگیرید.

اشتراک گذاری در

چه در حال طراحی یک قاب برای دوچرخه، یک پشتیبان سقف برای اتومبیل یا پنل‌های خورشیدی باشید، پروفیل آلومینیوم ‌روی تخته طراحی شکل می‌گیرد. بنابراین ضروری است که «مبانی» طراحی پروفیل‌ها و اجزای آلومینیومی ‌را بشناسید.

درک ‌این اصول به شما کمک می‌کند تا راه‌های کاهش وزن، افزودن قابلیت‌ها، ساده سازی مونتاژ و به حداقل رساندن هزینه‌ها را شناسایی کنید.

طراحی با ضخامت دیواره مناسب

یافتن ضخامت دیواره مناسب به نیازهای مقاومتی پروفیل و هدف بازدهی شما بستگی دارد. پروفیل‌هایی با ضخامت دیواره یکنواخت، ساده‎ترین راه برای تولید هستند، اما در صورت نیاز به ایجاد تغییرات، می‌توانید به راحتی ضخامت دیواره را در یک پروفیل آلومینیومی ‌تغییر دهید.

مهمترین عواملی که بر ضخامت دیواره تأثیر می‌گذارند، عبارتند از:

  • انتخاب آلیاژ
  • شکل پروفیل
  • قدرت و سرعت پرس اکستروژن
  • تیمار سطحی مورد نظر
  • تلرانس‌های مورد نظر

اشکال گرد طراحی شما را بهبود می‌بخشند

دستیابی به گوشه‌های تیغی شکل با فرآیند اکستروژن امکان پذیر نیست، پس ‌این مسئله را در طراحی خود در نظر بگیرید. گوشه‌ها باید گرد باشند. معمولاً شعاع 0.5-1 میلی متر کافی است.

طرح‌هایی که نیاز به گوشه‌های داخلی تیز دارند را می‌توان با یک شعاع حفره حل کرد.

شما باید از طراحی برجستگی‌های تیز در پروفیل خودداری کنید.‌ این طرح‌ها می‌توانند به سرعت خم و ناهموار شوند.

نکته نهایی‌ این است که همیشه از گرد بودن کنج‌ها اطمینان حاصل کنید. یک پروفیل با تغییرات زیاد در ضخامت دیواره، پس از اکستروژن به طور ناهموار خنک می‌شود. ‌این مسئله تفاوت‌های ساختاری ‌ایجاد می‌کند و ‌این تفاوت‌ها به ‌ویژه پس از آندایز، نمایان می‌شوند.

محصولات خود را با دکوراسیون بهبود دهید

دکوراسیون می‌تواند کمکتان کند تا به بهترین طراحی برسید. ممکن است فکر کنید که ربطی به عملکرد یا مقرون به صرفه بودن ندارد، اما واقعا ً‌اینطور است. توصیه می‌کنیم از دکوراسیون برای موارد زیر استفاده کنید:

  • ظاهر تغییر یا بهبود دهید
  • عیوب را پنهان کنید
  • در هنگام جابجایی و پردازش از آسیب دیدگی محافظت کنید

در ‌اینجا یک مثال آمده است: اگر پروفیل شما دارای بازوها یا پورت‌های پیچ باشد، آنگاه سایه سازی‌های مربوط به فرآیند (مناطق گرمایی) می‌توانند در طرف مقابل ظاهر شوند. با کمک دکوراسیون، می‌توانید ‌این مناطق را نامرئی کنید.

در نهایت، یک دکوراسیون با طراحی خوب، همچنین به محافظت از پروفیل در برابر آسیب دیدگی در هنگام جابجایی یا ذخیره سازی، کمک می‌کند.

دستیابی به تولید مقرون به صرفه

تولید مقرون به صرفه نکته دیگری است که توجه شما را در طول فرآیند طراحی می‌طلبد.

پروفیل‌هایی که به راحتی اکسترود می‌شوند، دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • اشکال گرد ساده با گوشه‌های شعاعی
  • تغییرات اندک ‌در ضخامت دیواره
  • تقارن
  • فقدان کانال‌های عمیق و باریک

این موارد نکات اصلی هستند که در طراحی پروفیل‌ها و قطعات آلومینیومی ‌باید در نظر گرفته شوند. عوامل دیگر، مانند تیمار سطحی و خواص مواد نیز در فرآیند طراحی موثر هستند. در صورت لزوم حتما از تامین کننده خود درخواست پشتیبانی کنید.

‌‎

به اطلاعات تخصصی بیشتری نیاز دارید؟
با ما تماس بگیرید تا درباره‌ی راهکارهای خلاقانه در صنعت آلومینیوم اطلاعات بیشتری کسب کنید.