زبان فارسی
iranفارسی
englishEnglish
ورود به حساب کاربری
تولید موثر

ردپای محیطی آلومینیوم

اتحادیه اروپا ردپای زیست محیطی محصول (PEF) را با این هدف در دستورکار خود قرار داد که یک روش هماهنگ توسعه دهد که می‌تواند طیف وسیع‌تری از معیارهای عملکرد زیست محیطی مرتبط را با استفاده از رویکرد چرخه عمر شامل شود.

اشتراک گذاری در

وقتی صحبت از تفکر چرخه زندگی محصولات و خدمات به میان می‌آید، همیشه یک بحث جدید وجود دارد. و به نظر ما این عالی است، چون معمولا نسخه جدیدتر و به‌روزتر، همیشه بهتر است. اتفاق بعدی، ردپای محیطی محصول انجمن اروپا است که باید از سال 2024 اجرا شود. اجازه دهید آنچه را که در این مورد می‌دانیم، با شما به اشتراک بگذاریم.

همانطور که گفتیم، این انجمن در 20 سال گذشته تفکر چرخه عمر را به سمت سیاست‌های اروپایی محصولات هدایت کرده است. این رویکرد به هدایت سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها به سمت اهداف پایداری زیست‌محیطی اتحادیه اروپا، مانند قرارداد سبز اروپا، کمک کرده است.

اتحادیه اروپا ردپای زیست محیطی محصول (PEF) را با این هدف در دستورکار خود قرار داد که یک روش هماهنگ توسعه دهد که می‌تواند طیف وسیع‌تری از معیارهای عملکرد زیست محیطی مرتبط را با استفاده از رویکرد چرخه عمر شامل شود.

در عوض، بر مبنای رویکردهای موجود و استانداردهای بین المللی استوار است. چون اگرچه ارزیابی چرخه زندگی (LCA) به خودی خود خوب است، ولی ممکن است کمی‌بیش از حد انعطاف پذیر در نظر گرفته شود. هدف اصلی ردپای زیست محیطی محصول، حل این نگرانی است.

این تصمیم، بخشی از یک رویکرد بلند مدت در زمینه توسعه پایدار در اروپا، تحت عنوان چارچوب جدید ارزیابی چرخه زندگی آن، است. و برای تمام محصولات فروخته شده در اتحادیه اروپا اجباری خواهد بود. واردات هم مشمول آن می‌شوند.

‌‎

نتایج سازگار و قابل اعتماد بایک  ردپای زیست محیطی محصول

یک ردپای زیست محیطی محصول می‌تواند نتایج سازگارتر و قابل اعتمادتری را نسبت به ارزیابی‌های متداول چرخه زندگی، مطابق با ISO 14040-44، ارائه دهد. همچنین منتقل کردن نتایج یک ردپای زیست محیطی محصول در هر دو سناریوهای B2B و B2C به دلایل زیر، آسان‌تر است:

  • محدودیت انعطاف پذیری روش شناختی
  • الزامات سختگیرانه‌تر مربوط به کیفیت داده‌ها
  • معرفی نرمال سازی و وزن دهی
  • قوانین اختصاصی‌تر برای هر دسته اصلی از محصول

در عمل، ردپاهای زیست محیطی محصول، کل چرخه زندگی و تمام اثرات زیست محیطی مربوطه را پوشش می‌دهند. آنها بر اساس دانش موجود (در ارزیابی‌های چرخه زندگی و محاسبه گازهای گلخانه‌ای) هستند اما الزامات جدید و بیشتری دارند. آنها به جای انعطاف پذیری، قابلیت مقایسه را فراهم می‌کنند و از سبزشویی اجتناب می‌کنند.

همچنین حداقل برای ما که با محصولات آلومینیومی ‌کار می‌کنیم، اهمیت دارد که روش ردپای زیست محیطی محصول، قوانین خاص تایید شده‌ای را توسط صنعت برای گروه‌ها و بخش‌های محصول توسعه می‌دهد.

‌‎

سوالات کلیدی قبل از اجرای یک ردپای زیست محیطی محصول

خب باید از کجا شروع کنیم؟ ابتدا باید به  سوالات زیر در مورد واحد عملکردی که در حال اندازه‌گیری آن هستیم، پاسخ دهیم:

  • عملکرد یا خدمات ارائه شده چه هستند؟
  • وسعت عملکرد یا خدمات چقدر است؟
  • چقدر طول می‌کشد؟
  • سطح کیفی مورد انتظار چقدر است؟

به عنوان مثال، در بررسی یک رنگ تزئینی، می‌توان گفت که واحد عملکردی باید 1 متر مربع از بستر را به مدت 50 سال با سطح کیفی حداقل کدورت 98%، محافظت کند. جریان مرجع برابر با مقدار محصول مورد نیاز برای انجام این عملکرد تعریف شده است و برحسب کیلوگرم رنگ اندازه‌گیری می‌شود.

همچنین باید هدف مطالعه را مشخص کنیم. کاربرد مورد نظر این محصول چیست؟ چرا ما ردپای زیست محیطی محصول را اجرا می‌کنیم و زمینه تصمیم گیری چیست؟ مخاطب هدف چه کسی است؟ چه کسی این مطالعه را سفارش می‌دهد؟ و تایید کننده چه کسی است؟

‌‎

نکته‌ی ردپای زیست محیطی محصول برای مصرف کنندگان نهایی

تا زمانی که خودمان نکته نهفته در پشت همه این موارد را درک می‌کنیم، برای مصرف کنندگان نهایی نیز منطقی تر خواهند بود.

بنابراین برای تکرار نکات قبلی، باید بگوییم که هدف از یک ردپای زیست محیطی محصول، تسهیل یک اقتصاد دایره‌ای‌تر و سبزتر از طریق موارد زیر است:

  • ارائه یک رویکرد هماهنگ‌تر برای اطلاعات زیست محیطی
  • ارائه ادعاهای زیست محیطی قابل اعتماد و مرتبط
  • ارائه یک ارزیابی جامع درتمام طول چرخه زندگی
  • ارائه پوشش دهی جامعی از اثرات بالقوه زیست محیطی
  • تضمین مقایسه و شفافیت

‌‎

چگونه می‌توانیم در انتقال سبز، آلومینیوم را جایگزین مس کنیم؟

بسیاری از نشریات علمی ‌ادعا می‌کنند که کمبود مس مانعی بر سر راه انرژی‌های تجدیدپذیر است، اما تقریباً هیچ کدام جایگزینی را برای آن در نظر نمی‌گیرند. بله، تقاضا برای مس به عنوان بخشی از این انتقال سبز، می‌تواند تا 30% افزایش یابد، اما مس را تقریبا در همه کاربردها می‌توان با آلومینیوم جایگزین کرد.

بسیاری از نویسندگان خاطرنشان کرده‌اند که گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، منجر به تقاضای بیشتر برای مس می‌شود و این مسئله کمبود مس را در پی خواهد داشت، بنابراین انتقال به انرژی تجدیدپذیر را مختل می‌کند.

اما واقعاً آیا کمبود مس مانع مهمی ‌در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود؟ آیا جایگزینی وجود ندارد که بتواند به جای مس در تک تک برنامه‌های مربوطه یا همه آنها استفاده شود؟

‌‎

به اطلاعات تخصصی بیشتری نیاز دارید؟
با ما تماس بگیرید تا درباره‌ی راهکارهای خلاقانه در صنعت آلومینیوم اطلاعات بیشتری کسب کنید.