زبان فارسی
iranفارسی
englishEnglish
ورود به حساب کاربری
طراحی پایدار

مقاومت در برابر زلزله با نمای آلومینیومی

قوانین زمین لرزه‌ای در تعداد رو به رشدی از کشورها سخت‌تر شده‌اند. به عنوان مثال، در فرانسه، پهنه بندی زمین لرزه‌ای در سال 2011 تغییر کرده و به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

اشتراک گذاری در

سوالی که روز به روز بیشتر در سیستم‌های ساختمانی مطرح می شود، مربوط به الزامات زمین لرزه‌ای است.

دلیل ‌این افزایش در «مهندسی زلزله» ‌این است که قوانین زمین لرزه‌ای در تعداد رو به رشدی از کشورها سخت‌تر شده‌اند. به عنوان مثال، در فرانسه، پهنه بندی زمین لرزه‌ای در سال 2011 تغییر کرده و به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

این قوانین نیازمند معمارانی هستند که تعیین کنند عناصر سازه‌ای در یک ساختمان جدید چگونه به یکدیگر متصل می‌شوند. آنها همچنین اجزای غیرسازه‌ای ساختمان‌ها، مانند روکش‌ها، سقف‌ها و محتویات را پوشش می‌دهند، زیرا باید از کل سیستم در برابر آسیب محافظت شود.

نمای ساختمان به طور طبیعی بخشی از یک تصویر کلی است.

پیشرفت‌ها در مهندسی زلزله

وقتی تصاویر سیاه و سفید قدیمی ‌را ورق بزنید و سپس به جایی که امروز هستیم نگاه کنید – از نظر آسیبهای ناشی از زلزله در ساختمان‌های قرن بیست و یکم – خواهید دید که ما در ‌این زمینه بسیار پیشرفت کرده‌ایم. جزئیات طراحی زمین لرزه‌ای که امروزه در طراحی ساختمان می‌بینیم، فرسنگ‌ها جلوتر از چیزی است که همین یک نسل قبل داشتیم.

کاری که ما با تحقیق در‌ این زمینه انجام می‌دهیم، ‌این است که درک بهتری از پدیده‌های فیزیکی به دست می‌آوریم و سپس بین واقعیت و شبیه سازی‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم. هنگامی ‌که درک خوبی از یک موضوع داشته باشید و آن را با تخصص مناسب تلفیق کنید، می‌توانید مفاهیمی‌ را پیشنهاد کنید که تضمین می‌کنند سازه می‌تواند تنها با آسیب محدودی، از جمله پیامدهای اقتصادی، از یک زلزله جان سالم به در ببرد.

و ما باید ‌این کار را همزمان با ساختن ساختمان‌های مقرون به صرفه انجام دهیم که عالی به نظر می‌رسند.

ساختمان شما چقدر امن است؟

تعیین سطح ‌ایمنی ساختمان شما آسان نیست، زیرا پاسخ آن به سوال بستگی دارد. با یک زلزله، شما می‌توانید یک احتمال واقعی را محاسبه کنید.

اگر به شرایط اندونزی یا ژاپن یا به سواحل کالیفرنیا نگاهی بیاندازید ، به خوبی از خطرات زلزله آگاه می شوید. خانه شما احتمالاً با جزئیات زیادی طراحی شده است که اکثر صاحب خانه‌ها حتی به آن فکر هم نمی‌کنند، زیرا محاسبات نادرست می‌تواندبه جای ایمنی، منجر به فاجعه شود.

با‌این حال، باز هم ممکن است احساس نکنید که خانه شما در سانفرانسیسکو ‌ایمن است؛ هیچ سطحی از مهندسی، ترس شما از بدترین زلزله را از بین نمی‎برد. کاملا حق دارید. اما معماران می‌دانند که رعایت الزامات به شما کمک می‌کند خانه‌تان را چنان محکم بسازید که حتی اگر زلزله‌ای در مقیاس ریشتر بالا را تجربه کنید، خانه‌تان فرو نمی‌ریزد یا خراب نمی‌شود. و‌اینکه در داخل خانه جایتان امن خواهد بود.

طراحی ساختمان‌های ضد زلزله

شما باید بین ساختار ساختمان و نمای آلومینیومی‌ تمایز قائل شوید.

محاسبه ساختار ساختمان بسیار پیچیده است و مقتضبات ارتعاش را در نظر می‌گیرد. انتخاب مواد نقش کلیدی ‌ایفا می‌کند و برخی از مواد قوی، مانند بتن، معمولاً رفتار بسیار ضعیفی از خود نشان می‌دهند. شما باید از راه حل‌های تکنولوژیکی خاصی استفاده کنید که سازه را تخلیه می‌کنند، مانند دمپرها که ارتعاشات ناشی از زلزله را جذب کرده و کاهش می‌دهند.

‌ ‌

نمای آلومینیومی ‌به عنوان یک سازه سبک متصل به ساختمان در نظر گرفته می‌شود. هنگامی ‌که حرکت لرزه‌ای رخ می‌دهد، ‌این سازه باید به ‌اندازه کافی محکم و صلب باشد که نشکند و در عین حال به ‌اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا در اثر حرکت لرزه‌ای فرو نریزد و کشیده و منقبض نشود. به همین دلیل است که محاسبه در اینجا کم ی‌ساده‌تر است: ‌این محاسبه براساس مقتضیات ارتعاشی انجام نمی‌شود، بلکه فقط با نیروهای افقی انجام می‌شود و هدف آن  بررسی‌اندازه خوب قاب، لنگرها و بست‌ها است. و در صورت نیاز به بررسی ارتعاش، نمونه اولیه را می‌توان در یک سازمان تخصصی آزمایش کرد که تجهیزات اختصاصی برای ‌این منظور را دارد.

به اطلاعات تخصصی بیشتری نیاز دارید؟
با ما تماس بگیرید تا درباره‌ی راهکارهای خلاقانه در صنعت آلومینیوم اطلاعات بیشتری کسب کنید.