هنگام شروع یک کسبوکار، تفکر در مورد چگونگی رشد آن ضروری است. این شامل ایجاد ساختارهای سازمانی، فرایندهای کاری و مشوقهای کارکنان برای کمک به شما در رسیدن به اهدافتان است.
علاوه بر این، تعیین اهداف SMART (مخفف عبارت: خاص، قابلاندازهگیری، قابلدستیابی، واقعبینانه و بهموقع) و پرورش فرهنگ کار تیمی برای موفقیت استارتاپ شما ضروری است. در اینجا نکاتی در مورد ایجاد این عناصر و موفقیت سرمایهگذاری را باهم مرور میکنیم.
1- ساختارهای سازمانی
ایجاد یک ساختار سازمانی مؤثر اولین قدم در رشد استارتاپ شماست. این مربوط به تعریف نقشها و مسئولیتهای هر یک از اعضای تیم و اطمینان از اینکه همه از وظایف خودآگاه هستند. علاوه بر این، شکلدادن به سلسلهمراتب سازمان ضروری است. بهعنوانمثال، آیا شما یک ساختار مسطح با تنها چند سطح سلسلهمراتبی (یا بدون) میخواهید یا یک طراحی سنتی با چندین سطح مدیریت؟ همچنین ایجاد یک سیستم ارتباطی بین اعضای تیم که واضح و کارآمد باشد ضروری است.
این شامل فکرکردن در مورد تعداد و مخاطبان جلسات یا راهاندازی کانالهای Slack یا Discord مناسب برای پلت فرم چت شرکت است. در نهایت، اطمینان حاصل کنید که ساختار سازمانی شما با فرایندها و رویههایی که راهاندازی میکنید مطابقت دارد.
2- فرایندهای کاری
قدم بعدی در رشد کسبوکار شما ایجاد فرایندهای کاری مؤثر است. این شامل تشریح وظایف و فعالیتهایی است که باید برای رسیدن به اهداف خود انجام دهید. این ضروری است که بدانید چگونه تیم شما هر کار را مدیریت میکند و چه کسی مسئول آن خواهد بود. علاوه بر این، ایجاد یک جدول زمانی برای پایان وظایف و تعیین ضربالاجل برای هر کار بسیار مهم است.
در نهایت، باید اطمینان حاصل کنید که همه از وظایف خودآگاهاند و هدف هر فرایند چیست. ارائه هدف برای اعضای تیم شما برای عملکرد مؤثر و تصمیمگیری مستقل ضروری است، بهخصوص زمانی که شما دور از دسترس هستید. بهطورکلی، هر فرایندی همیشه باید تاحدامکان خودکار باشد تا کار روی جنبههایی از کسبوکار متمرکز شود که نیاز به تماس شخصی یا ورودی واکنشی دارد.
3- مشوقهای کارکنان
ایجاد انگیزه برای تیمتان هنگام رشد تجارت خود با دیگران ضروری است. این میتواند بهصورت پاداش، تبلیغات، پیام تبریک یا سایر پاداشهای مادی یا غیرمادی باشد. با ارائه مشوقها، کارکنان را تشویق میکنید تا به اهداف خود برسند و در کار خود احساس هدف کنند، حتی اگر شامل کارهای روزمره باشد.
هماهنگی انگیزهها با اهداف سازمان را در اولویت قرار دهید. اعضای تیم شما و شما در یک صفحه خواهید بود و وقتی نقاط عطف را اعلام میکنید همه هیجانزده خواهند شد.
4- اهداف SMART
ازآنجاییکه یک کسبوکار درحالرشد مستلزم واگذاری بخشی از کار است، استفاده از اهداف SMART بسیار مهم است. SMART مخفف عبارت: خاص، قابلاندازهگیری، قابلدستیابی، واقعبینانه و بهموقع است.
این اهداف باید بهوضوح تعریف شده و دارای یک جدول زمانی برای رسیدن به آنها باشند. علاوه بر این، اطمینان از واقعبینانه و دستیافتنی بودن اهداف حیاتی است.
با تعیین اهداف SMART، به اعضای تیم خود کمک میکنید تا بفهمند چه کاری باید انجام شود تا همه در مسیر درست حرکت کنند. برای تقویت اهداف SMART خود، به اعضای تیم خود اجازه دهید تا بدانند چرا باید آنها را روی این اهداف کار کنند. باز هم ملموس بودن هدف برای بالا نگهداشتن روحیه بسیار مهم است.
5- کار تیمی
در نهایت، پرورش فرهنگ کارگروهی بسیار مهم است. این شامل ایجاد محیطی است که در آن اعضای تیم هدف مشترکی دارند و برای رسیدن به یک هدف مشترک همکاری میکنند. برقراری ارتباط بهگونهای حیاتی است که همه احساس کنند جزئی از چیزی فراتر هستند و در یک مأموریت مشترک با هم کار میکنند.
البته، برای کمک بیشتر و بهتر، باید افرادی را استخدام کنید که در زمینه کاری خود متخصص هستند. زیبایی کار تیمی در این است که اعضای تیم به یکدیگر وابسته هستند و زمانی خروجیهای برجستهای تولید میکنند که بتوانند به یکدیگر اعتماد کنند تا کار خود را بهدرستی انجام دهند. ازآنجاییکه یک تیم با عملکرد خوب به مکانیکهای اجتماعی وابسته است، همیشه به اعضای تیم خود نزدیک باشید تا متوجه شوید که آیا درگیریها یا سایر مسائل باعث عدم تعادل اجتماعی میشود یا خیر. بهترین راه برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، تسهیل برگزاری رویدادهای اجتماعی مکرر است تا تیمتان به طور معمول دور هم جمع شود.
نتیجه
با ایجاد ساختارهای سازمانی، فرایندهای کاری، مشوقهای کارکنان، اهداف SMART و پرورش فرهنگ کار تیمی، میتوانید سازمان درحالرشد خود را برای موفقیت آماده کنید. بسیار مهم است که برای تفکر عمیق دررابطهبا این عناصر وقت بگذارید و اطمینان حاصل کنید که آنها با اهداف تجاری شما و مأموریت کلی شما همسو هستند. همچنین، بهخاطر داشته باشید که رفتار سازمانی، بهویژه در یک سازمان درحالرشد، در حال تغییر است، بنابراین باید با تغییر پارامترهای محیط خود، این عناصر را مرتباً تطبیق دهید.