زبان فارسی
iranفارسی
englishEnglish
ورود به حساب کاربری
شمش 1000P-99.7 آلومینیوم المهدی 1,868,775
شمش 1000p-99.75 آلومینای ایران 1,873,471
اکسید آلومینیوم آلومینای ایران 509,861
شمش 1000p-99.8 مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب 1,878,166
شمش 1000p-99.8 مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب 2,165,676
شمش 1000p-99.8 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,878,166
اخبار بین المللی صنعت آلومینیوم

تا سال ۲۰۲۰ تقاضای آلومینیوم از عرضه بیشتر می شود

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: تقاضای آلومینیوم چین تا سال ۲۰۲۰ نسبت به عرضه افزایش می یابد. به گزارش اتاق خبر ایراک به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران- ایمیدرو، امیر صباغ گفت: بازار به رشد تقاضای داخلی آلومینیم چین بسیار خوشبین بوده و انتظار می رود کاهش صادرات آلومینیم چین، توسط…

اشتراک گذاری در
شمش آلومینیوم

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: تقاضای آلومینیوم چین تا سال ۲۰۲۰ نسبت به عرضه افزایش می یابد.

به گزارش اتاق خبر ایراک به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران- ایمیدرو، امیر صباغ گفت: بازار به رشد تقاضای داخلی آلومینیم چین بسیار خوشبین بوده و انتظار می رود کاهش صادرات آلومینیم چین، توسط تقاضای داخلی جذب شود و موضوع نیز ثابت ماندن پرمیوم آلومینیوم شانگهای در سطح ۹۰ دلارا لی ۱۰۰ دلار طی هفته های اخیر است.

وی افزود: بازار آلومینیوم از سال ۲۰۱۲ دچار کسری است وکمبود عرضه جهانی ۶۰۰ هزار تنی شمش آلومینیوم در سال ۲۰۱۶و ۱٫۱میلیون تنی در سال۰۱۷ ۲ نیز ادامه یافت.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو که در پنل تخصصی بازار آلومینیوم ایران در پنجمین کنفرانس بین المللی آلومینیوم ایران سخن می گفت، تصریح کرد: برنامه کاهش تولید آلومینیوم چین به منظور متعادل کردن بازار (شامل کاهش ۳۰ درصد تولید آلومینیوم نزدیک شهرهای بزرگ و تعطیلی۶ الی ۸ میلیون تن ظرفیت غیرمجاز آلومینیوم) است. بنابراین تولید آلومینیوم در چین طی سال ۲۰۱۸ کاهش ۱۸درصدی دارد. دولت چین در نظر دارد ظرفیت تولید آلومینیوم را در سطح ۴۴ تا ۴۳ میلیون تن در درازمدت تثبیت کند. در این راستا، سرمایه گذاری در این حوزه طی سال ۲۰۱۷با افت ۱۷٫۶درصدی مواجه شده که کمترین سطح از سال ۲۰۱۰ است.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت های تازه تاسیس وارد مدار می شوند و انتظار پیک تولید آلومینیوم چین در سال ۲۰۱۹ می رود. با این حال، مصرفآلومینیوم چین سالانه ۴تا ۶ درصد رشد دارد که به معنی پیشی گرفتن تقاضا از عرضه در سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت روسال با تولید ۳٫۷ میلیون تن شمش در سال و سهم تولید ۱۷درصدی در جهان (به جز چین) و (۷ درصد شامل چین ) تحریم شده و یک تهدید برای زنجیره آلومینیوم است. قیمت ها بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت و آمریکا را مجبور به عقب نشینی از سیاست خود کرد.

مدیرتوسعه سرمایه گذاری ایمیدرو اظهار کرد: در تعرفه ۱۰ درصد گمرکی اعمالی از طرف آمریکا در ماه فوریه، وزارت بازرگانی آن کشور پیشنهادی ۳ ماده ای به ترامپ داده تا واردات آلومینیوم به این کشور محدود شده و ضریب بهره برداری از ظرفیت اسملترهای آلومینیم آن کشور از ۴۸ درصد به ۸۰ درصد برسد. وی ادامه داد: اعمال تعرفه ۷٫۷ درصدی بر تمامی آلومینیوم وارداتی، اعمال تعرفه ۲۳٫۶ درصدی بر آلومینیوم وارداتی از چین، هنگ کنگ، روسیه، ونزوئلا و ویتنام و اعمال محدودیت تناژ واردات با ضریب ۸۶٫۷ درصدی بروی عملکرد ۲۰۱۷ از جمله برنامه ای امریکا در محدود ساختن ورودآلومینیوم است.

صباغ تصریح کرد: واردات آمریکا در سال گذشته ۲۳ میلیارد دلار ( ۷میلیون تن) انواع محصولات بوده (۹۰ درصد مصرف این کشور) که سهم حوزه GCCبیش از ۲٫۶ میلیارد دلار (نزدیک به یک میلیون تن) و روسیه ۱٫۶میلیارد دلار است که حالا بایستی به دنبال سایر بازارها نیز باشند.

وی به احتمال کاهش تولید روسال با توجه به عدم تحویل بوکسیت از سمت آلکوا اشاره کرد و افزود:پیش بینی بانک Goldman Sachs در خصوص قیمت این است که اگر روسال تحریم بماند قیمت به ۳۰۰۰ دلار می رسد و اگر لغو شود شاهد برگشت به سمت ۲۰۰۰ دلار خواهیم بود.

معاون بازرگانی ایرالکو در این نشست افزود: این کنفرانس فرصت خوبی برای فعالان آلومینیوم ایران برای به روز کردن اطلاعات و ارائه پتانسیل ها و تجربیات است. ایرالکو با مشکلات ایران و منطقه مشغول تولید است و به فعالیت خود ادامه داده است.

وی سیاستگذاری دولت بر توسعه صنعت آلومینیوم را یکی از عوامل موثر در تولید دانست و ۳ عامل موثر بر تولید شرکت ایرالکو را چنین عنوان کرد: مشکل تامین مواد اولیه داریم زیرا عمده آن از خارج از کشور وارد می شود که طبیعتا تاثیر زیادی بر تولید، قیمت گذاری و ارزش افزوده دارد. نیروی انسانی که تاثیر بسیاری در کیفیت تولید و راندمان دارد. در این خصوص ایرالکو نیروهای بسیاری را آموزش داده و در حال حاضر از تورم نیروی انسانی رنج می برد که سعی دارد با توسعه آن را مدیریت کند. بازار داخلی، ایرالکو تولیدات خود را در بورس به فروش رسانده و مابقی را صادر می کند. اگر دولت از صنایع پایین دست حمایت کند که محصولات ایرالکو را خریداری کنند موجب ایجاد ارزش افزوده خواهد شد.

جایگاه ما و جایگاه منطقه در تولید آلومینیوم

هوشنگ گودرزی، رییس سندیکای آلومینیوم نیز مصرف آلومینیوم کشور را ۳۷۳ هزار تن و سرانه مصرف آلومینیوم ایران در سال گذشته را ۴٫۱ کیلوگرم اعلام کرد که کمتر از متوسط سرانه جهان که ۶٫۵ تا ۷ کیلو بوده و قرار است تا ۱۰ کیلوگرم برسد.

وی خاطر نشان کرد: در راستای جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری به جمعیت و مصرف نگاه نمی کنیم و به جایگاهمان در منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس نگاه می کنیم و می بینیم که آنها ۵٫۲ میلیون تن تولید دارند و ما ۳۴۰ هزار تن تولید می کنیم.

گودرزی با اشاره به اینکه عواملی همچون برخورداری از ذخایر نفت و گاز، وسعت جغرافیایی و نیروی جوان و تحصیلکرده امکان افزایش تولید و صادرات را در صنعت آلومینیوم فراهم می کند، تصریح کرد: صنایع پایین دستی به دلایلی همچون سرانه مصرف پایین در کشور، عدم برخورداری از تکنولوژی های نوین ،کامل و باکیفیت با پایین بودن ظرفیت تولید مواجه اند.

وی همچنین به توجه دولت به موضوع بوکسیت گینه اشاره و گفت: می توان با بهره برداری از بوکسیت از معدن گینه، در حوزه خلیج فارس پالایشگاه برای تولید آلومینا تاسیس کنیم.

موانع تولید ما نسبت به چین

رضایی مقدم، مدیر عامل شرکت نورد آلومینیوم با اشاره به دلایل ناتوانی در تولید محصولات آلومینیومی در کشور نسبت به چین، گفت: چین کشوری صنعتی است و در آن کشورها، صنایع به هم متصل بوده و به هم خدمات می دهند در صورتی که در ایران این چنین نیست.

وی افزود: همچنین، ماشین آلات ما قدیمی است اما ماشین آلات چین جدید بوده و یک کارخانه ۴۰۰ هزار تن تولید دارد. در دنیا تورم تک رقمی است اما در ایران تورم ۲ رقمی و از ۱۵ تا گاهی ۴۰ درصد است که هزینه تمام شده را تحت تاثیر قرار داده و اجازه رقابت در بازار جهانی را به ما نمی دهد.

رضایی مقدم تاکید کرد: به منظور رقابت در بازار جهانی باید تورم کاهش یابد و از طریق گسترش تکنولوژی و جذب سرمایه گذار بتوانیم ظرفیت تولید را از ۱۵هزار تن به ۴۰۰ هزار تن برسانیم تا قیمت تمام شده کاهش یابد. وجود سرمایه گذاری، فضای رقابتی خوبی ایجاد می کند و به رغم افزایش قیمت دلار می تواند هزینه ها و تورم را پایین آورد.

مناسب بودن قیمت کنونی شمش داخل

بهشتی، معاون بازرگانی ایرالکو درباره وضعیت قیمت شمش آلومینیوم این شرکت با توجه به افزایش قیمت جهانی، گفت: عواملی همچون رسیدن به حداکثر تولید در صنایع پایین دستی، بازاریابی و شناخت بازار و تکنولوژی می تواند در فروش داخل و صادرات تاثیرگذار باشد. قیمت کنونی در داخل به نسبت صادرات مناسب است گرچه صرفه اقتصادی صادرات بالاتر است اما اولویت در تامین نیاز داخلی است.

وی ادامه داد: شرایط بازار جهانی همچون افزایش قیمت در بورس LME، تعرفه ترامپ بر آلومینیوم و تحریم روسال بر قیمت تاثیر گذار است اما در عین حال شرایط برای صنایع پایین دستی به شرط حمایت دولت از لحاظ تعرفه و کمک های بانکی با نرخ های پایین می تواند به رقابتی شدن بازار کمک کند.

به گفته بهشتی، در برخی مواقع قیمت تمام شده بیشتر از قیمت فروش ما بوده و بخشی از صادرات برای خرید مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز کارخانه صورت گرفته است.با این حال حداکثر توان را برای حمایت از صنایع پایین دستی انجام می دهیم.

مشکل فروش نداریم

جهانشاهی، مشاور فنی مدیرعامل شرکت المهدی، با بیان اینکه مشکل بازار نداریم و از لحاظ هزینه تولید از LME بالاتر هستیم، گفت: به خاطر تحریم ها مجبوریم CPC را عمدتا از چین بخریم که قیمت این کالا ها بالاتر از LME است اما متاسفانه هرچه تلاش کردیم نتوانستیم غیر از چین از جای دیگری خرید کنیم.

وی ادامه داد:آلومینا در استرالیا قابل دریافت است اما در تحریم قرار داریم و از هند هم از طریق مناقصه تنها ۳۰هزار تن می توانیم خریداری می کنیم که با مشکلاتی مواجه هستیم. با این ظرفیت به رغم بالابودن هزینه تمام شده مشکل فروش نداریم.

علی پناهی، معاون توسعه بازار و تحقیقات بورس کالا درباره هزینه های مواد اولیه عواملی همچون تورم و تامین مالی تاثیر گذار هستند. در بورس کالا ما به دنبال این هستیم که قیمت های تمام شده با تسهیل فرایندها و بازاریابی و تامین مالی کاهش یابد.

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

ورود به حساب کاربری

جهت ثبت نظر پیرامون محتوا یا خبر فوق میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب کاربری

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.