زبان فارسی
iranفارسی
englishEnglish
ورود به حساب کاربری
شمش 1000p-99.85 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,569,947
شمش 1000p-99.8 آلومینای ایران 1,480,882
شمش 1000p-99.8 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,474,546
شمش 1000P-99.7 آلومینای ایران 1,501,472
شمش 1000p-99.75 آلومینای ایران 1,461,124
شمش 1000p-99.25 آلومینیوم المهدی 1,283,394
اقتصاد بین الملل

رفتار نوسانی در بازارهای جهانی

افزایش ریسک‌‌گریزی در بازارهای جهانی می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سمت دلار آمریکا سوق دهد و به دنبال آن جفت ارز EURUSD را برای مدت طولانی زیر ارزش واقعی نگه دارد. بانک مرکزی نروژ اعلام کرده که انتظار کاهش نرخ بهره را در سال‌جاری ندارد.

اشتراک گذاری در
رفتار نوسانی در بازارهای جهانی

به گزارش اتاق خبر ایراک و به نقل از دنیای اقتصاد، با اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، هفته آینده نیز بازار با محدودیت در دامنه نوسان روبه‌رو است. رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: «‌با توجه به تداوم شرایط حاکم بر بازار سرمایه در هفته گذشته و ریسک‌‌‌های سیستماتیک موثر بر آن، ضمن انجام بررسی‌‌‌های تکمیلی و دریافت نظرات بورس‌ها، مقرر شد محدودیت دامنه نوسان معاملات سهام و حق‌تقدم در هفته پیش رو نیز مشابه هفته گذشته در دامنه مثبت و منفی یک‌درصد و معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی نیز مثبت و منفی دو‌درصد برقرار باشد. این تصمیمات به منظور کنترل و کاهش هیجانات کاذب موثر بر بازار اتخاذ شده و در خصوص تداوم آن در هفته‌‌‌های بعد نیز پیوسته شرایط بازار رصد و در صورت لزوم تصمیمات تکمیلی اتخاذ و اعلام خواهد شد.»

برخی از کارشناسان معتقدند این تصمیم می‌تواند رکود بازار را تعمیق کند. با وجود رسیدن برخی از نماد‌ها به ارزندگی، بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران و محدودیت دامنه، مانع جدی در برابر ورود پول جدید و رشد دوباره بازار است. به بیان دیگر با رسیدن بازار به سطح مطلوبی از ارزندگی نماد‌ها، نه تنها بورس با ورود پول مواجه نشد بلکه تنها در هفته گذشته، ۱۹۷۰ میلیارد تومان نقدینگی خارج شده است. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد با وجود تاثیر رکودی محدودیت دامنه نوسان، این اقدام در کوتاه‌مدت تنها راه کاهش فشار عرضه به نظر می‌رسد و ممکن است بتواند روند نزولی ایجاد شده را متوقف یا دست کم از سرعت آن بکاهد. شنیده‌ها حاکی از اعلام کابینه دولت جدید طی هفته آینده است و این خبر می‌تواند بر تالار شیشه ای، تاثیر‌گذار باشد.

بازار خارجی

ریزش یورو  و  دلار به پایان رسیده است؟

کامودیتی‌‌ها در چند روز اخیر با واکنش مثبت همراه شدند. بر این اساس نفت برای چهارمین روز متوالی رشد قیمتی را تجربه کرد و بهای هر بشکه برنت و WTI به‌‌ترتیب با افزایش ۰.۳۴ و ۰.۴۳درصد تا ساعت ۴۵: ۱۶در قیمت ۷۹.۴۳ و ۷۶.۵۲دلار مورد معامله قرار گرفت. طلا با تکاپوی فراوان طی روزهای اخیر تلاش کرد تا بتواند بالای سطح ۲هزار و ۴۰۰دلار به ازای هر اونس قرار گیرد. در روز جمعه برای سومین روز متوالی طلا بالای ۲هزار و ۴۰۰دلار ایستاد و تا ساعت ۴۵: ۱۶ در قیمت ۲هزار و ۴۳۱دلار معامله شد. واکنش غیرعادی و بزرگ بازار به داده آمار مدعیان بیکاری نشان‌‌دهنده حساسیت بالای بازار به نشانه‌‌های اقتصادی ایالات متحده است. سرمایه‌گذاران ممکن است به دلیل فروش اخیر سهام و تغییرات ملایم در انتظارات نرخ بهره فدرال رزرو، در انتظار یک داده مثبت باشند تا به نرخ‌های دلار توجه کنند. گزارش بیکاری اطلاعات چندانی ارائه نداد. کاهش تعداد مدعیان بیکاری از ۲۵۰‌هزار به ۲۳۳‌هزار یک شگفتی بود؛ اما تعداد مدعیان ادامه‌‌دار بیکاری از ۱۸۶۹‌هزار به ۱۸۷۵‌هزار افزایش یافت که نشان‌‌دهنده مشکلات برای افرادی است که می‌‌خواهند به بازار کار بازگردند. انتظار می‌رود واکنش بازار به آمار CPI هسته ایالات متحده در هفته آینده، حتی برای تغییرات کوچک، قابل‌توجه باشد. هرگونه شگفتی مثبت در این آمار می‌تواند به نفع دلار باشد و باعث فروش سهام شود. دلار استرالیا در روز پنج‌شنبه بهترین عملکرد را داشت، زیرا رئیس بانک مرکزی استرالیا اعلام کرد که در صورت نیاز از افزایش نرخ‌ها دریغ نخواهد کرد. تقویم داده‌‌ها در روز جمعه شامل پیش‌بینی‌‌های تورم بانک فدرال نیویورک و گزارش بودجه ماهانه ژوئیه است که تاثیر زیادی بر بازار نخواهد داشت. جفت ارز EURUSD در روز پنج‌شنبه به زیر ۱.۰۹۰سقوط کرد اما پس از آن به سرعت بهبود یافت. این کاهش اولیه به نظر بیش از حد بوده است. بهبود سنتیمنت ریسک در بازارهای جهانی می‌تواند به افزایش یورو کمک کند و بنابراین می‌توان انتظار ادامه رشد این جفت ارز را داشت.

با این حال همچنان افزایش ریسک‌‌گریزی در بازارهای جهانی می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سمت دلار آمریکا سوق دهد و به دنبال آن جفت ارز EURUSD را برای مدت طولانی زیر ارزش واقعی نگه دارد. بانک مرکزی نروژ اعلام کرده که انتظار کاهش نرخ بهره را در سال‌جاری ندارد. اما داده‌‌های اخیر درباره تورم هسته‌‌ کمی پایین‌‌تر از پیش‌بینی‌‌ها بوده و احتمالا زیر پیش‌بینی‌‌های بانک مرکزی نروژ قرار دارد. این وضعیت و احتمال تسهیل سریع‌‌تر فدرال رزرو نشان می‌دهد که ممکن است حداقل یک کاهش نرخ بهره قبل از پایان سال در نروژ اتفاق بیفتد. بانک مرکزی سوئیس (SNB) معمولا در شرایط خاصی اقدام به مداخله ارزی می‌کند. این شرایط شامل نوسانات شدید در نرخ ارز، وجود تهدیدهایی برای ثبات اقتصادی و نیاز به حفظ رقابت‌‌پذیری صادرات است. مداخله ارزی به معنای خرید یا فروش ارزهای خارجی در بازار ارز (فارکس) برای تاثیرگذاری بر نرخ ارز است.

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.