زبان فارسی
iranفارسی
englishEnglish
ورود به حساب کاربری
بیلت 6063-7 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 2,006,584
هیدروکسید آلومینیوم آلومینای ایران 328,507
اکسید آلومینیوم آلومینای ایران 365,008
شمش آلیاژ A-413 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,897,400
شمش 1000P-99.7 آلومینیوم المهدی 1,790,000
شمش 1000p-99.75 آلومینیوم ایران(ایرالکو) 1,790,000
تحلیل بازار آلومینیوم

کاهش تولید و عرضه بیلت آلومینیوم توسط شرکت آلومینیوم ایران

شرکت آلومینیوم ایران میزان تولید بیلت خالص خود را به میزان چشمگیری کاهش داده اما در حوزه شمش آلیاژی و شمش خالص عملکرد روبه رشد و خوبی داشته، دلیل اصلی این امر، افزایش میزان تقاضا در بازار برای شمش آلیاژی بوده است. به گونه‌ای که مدیرعامل این شرکت معتقد است که تولید شمش‌های آلیاژی برای شرکت سودآوری بیشتری به همراه…

اشتراک گذاری در
کاهش تولید و عرضه بیلت آلومینیوم توسط شرکت آلومینیوم ایران

به گزارش اتاق خبر ایراک به نقل از فلزات آنلاین، میزان تولیدات شرکت آلومینیوم ایران، علی‌رغم افزایش تولید شمش خالص و شمش آلیاژی، به دلیل کاهش تولید بیلت خالص، میزان تولیدات این شرکت روند نزولی داشته است؛ به گونه‌ای که تولید بیلت خالص این شرکت در تیر ماه نسبت به ماه گذشته با کاهش 56 درصدی از 2 هزار و 158 تن به 986 تن رسیده است.

البته حجم تولید شمش خالص این شرکت با افزایش 5.62 درصدی در تیر ماه به نسبت ماه گذشته، از 12 هزار و 815 تن به 13 هزار و 535 تن رسیده و همچنین در زمینه تولید شمش آلیاژی با افزایش 38 درصدی از 473 تن به 651 تن رسیده است که باید توجه داشت که شرکت ایرالکو در دو ماه اول سال، یعنی اردیبهشت ماه و فروردین ماه تولیدی در این زمینه نداشته است.

تولید شمش خالص ایرالکو، در این چهار ماه اخیر شاهد تغییرات فراوانی بوده است، به گونه‌ای که در اردیبهشت ماه تولید شمش خالص این شرکت به میزان 3.6 درصد افزایش یافت اما در خرداد ماه میزان تولیدات در این زمینه با کاهش 3.8 درصدی مواجه شده و در ماه اخیر میزان تولید شمش خالص رشد مناسبی داشته که البته دلیل اصلی و تاثیرگذار بر این کاهش یا افزایش میزان تولیدات مشخص نیست.

آنچه در بازار خرید و فروش شمش خالص آلومینیومی در این چند ماه اخیر، شاهد آن هستیم؛ این است که با کاهش یافتن میزان فعالیت شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی و میزان تقاضا برای خرید شمش و بیلت خالص در بازار داخلی کاهش یافته است که در همین راستا، شرکت آلومینیوم ایران شمش خالص خود را در بورس عرضه کرده اما نتوانسته فروش کاملی داشته باشد.

در سال جاری برعکس سال گذشته، میزان عرضه آلومینیوم در بورس کالا از تقاضا پیشی گرفته است، به همین جهت شاهد این امر هستیم که در تیر ماه از میزان  13 هزار و 535 تن تولید شمش خالص 4 هزار و 408 تن، صادر شده است.

لازم به ذکر است که صادرات شمش روند رو به رشدی داشته است به گونه‌ای که در تیرماه با 362 درصد افزایش از 954 تن به 4 هزار و 408 تن رسیده است البته فروش شمش خالص در بازارهای خارجی برای شرکت آلومینیوم ایران، مقرون به صرفه و سودآور نیست چون نرخ فروش شمش در بازارهای خارجی 7.8 درصد کمتر از بازار داخلی است، بدین معنا که این شرکت محصول نهایی خود را در بازارهای خارجی به 212 میلیون و 591 هزار و 198 ریال می‌فروشد که این نرخ فروش 16 میلیون 747 هزار و 319 ریال ارزان‌تر از نرخ شمش در بازار داخلی است.

میزان فروش این شرکت همواره کمتر از میزان تولید بوده است که البته در ماه اخیر این میزان تفاوت میان عرضه و تقاضا بیشتر از گذشته شده است، به گونه‌ای که حجم فروش این شرکت در تیر ماه به نسبت خرداد ماه، روند نزولی داشته و نمودار حجم فروش محصولات شرکت ایرالکو کاهش 8.3 درصدی در زمینه فروش محصولات تولیدی را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که از 956 تن بیلت تولیدی، 356 تن بیلت در بازار بورس فروش رفت و همچنین از 13 هزار 535 تن، 10 هزار و 517 تن شمش خالص در بازارهای خارجی و داخلی به فروش رسید و از 651 تن شمش آلیاژی 109 تن فروش داشته است.

این میزان کاهش حجم فروش در نهایت بر میزان درآمد ریالی این شرکت نیز تاثیرگذار بوده و با کاهش 2 درصدی از 2952 میلیارد و 686 میلیون ریال به 2453 میلیارد و 792 میلیون ریال کاهش یافته است، این کاهش حجم تولید و فروش علی‌رغم کامل شدن فاز 5 احیاء این شرکت امری خارج از تصور بود و این انتظار وجود داشت که در این ماه نیز میزان تولیدات روند صعودی داشته باشد که متاسفانه اینگونه نشد.

نظرات: (0 نظر ثبت شده)

ورود به حساب کاربری

جهت ثبت نظر پیرامون محتوا یا خبر فوق میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب کاربری

آلومینیوم پلاس

آلومینیوم پلاس یک پلتفرم آنلاین و هوشمند برای تحلیل بازار آلومینیوم ایران و جهان است که پاسخگوی نگرانی‌های تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، دسترسی فوری، دقیق، شفاف و بی‌واسطه به اطلاعات مهم و کاربردی است.